Klachten en suggesties
Wij vinden het heel belangrijk dat iedereen het beste haalt uit zichzelf. Daar helpen wij je graag bij. Ook vinden wij het belangrijk dat iedereen respectvol met elkaar omgaat. Iedereen hoort erbij en mag zichzelf zijn.
Toch kan het zo zijn dat je niet tevreden bent over iets binnen de school. Dat kan van alles zijn. Je bent het bijvoorbeeld niet eens met een beslissing, hoe je bent behandeld, of je voelt je hier niet veilig.
Heb je een klacht? Of wil je iets verbeteren?
Laat het ons weten! Samen kijken we naar de oplossing die het beste bij jou past. We helpen je graag verder. Door jouw ervaring te delen help je ook om onze dienstverlening te verbeteren. Alle klachten nemen wij vertrouwelijk in behandeling. Een klacht, geschil of idee heeft ook nooit invloed op de begeleiding of de beoordeling van je studie.
De stappen om een klacht en/of verbetersuggestie in te dienen
Hieronder leggen we je stap voor stap uit hoe het werkt.
Stap 1: Ga in gesprek met iemand die je vertrouwt
Je mentor, studieloopbaanbegeleider of trajectbegeleider of iemand anders die je vertrouwt staat altijd open voor jouw klacht of idee.
Kom je er samen niet uit of wil je het liever met iemand anders bespreken? Neem dan contact op met Het Meldpunt klachten. Lees verder bij stap 2 hoe je dat doet.
Stap 2: Dien je klacht of verbetersuggestie in bij Het Meldpunt klachten
- Vul het klachtenformulier in.
- Ben je jonger dan 18 jaar? Je ouders kunnen ook namens jou een klacht indienen.
- Ben je ouder dan 18 jaar? Iemand anders kan namens jou een klacht indienen. Maar alleen als jij daar toestemming voor geeft op het klachtenformulier.
Stap 3: Wat kun je van ons verwachten?
- Als je hebt aangegeven teruggebeld te willen worden, neemt een medewerker van Het Meldpunt binnen twee werkdagen contact met je op.
- Je ontvangt van Het Meldpunt altijd per e-mail een bevestiging dat jouw klacht is ontvangen. Iedere klacht heeft een apart meldingsnummer.
- Binnen twee werkdagen informeren we je via e-mail over hoe de klacht verder wordt afgehandeld.
- We proberen altijd je klacht binnen 15 werkdagen af te handelen. Bij een klacht over examens, een geschil of een bindend studieadvies kan deze termijn afwijken.
Voorbeelden van klachten en verbetersuggesties
-
Ben je het niet eens met je beslissing van de Examencommissie of de examinator? Je kunt binnen twee weken beroep aantekenen bij de Commissie van Beroep voor de examens. Vul het klachtenformulier in.
Voeg in het klachtenformulier het document toe met de beslissing van de Examencommissie. Zorg ervoor dat je dit document meestuurt. Anders kunnen we jouw klacht helaas niet behandelen. Meer informatie over de regels van het examen vind je in hoofdstuk 4 van het reglement klachten en geschillen voor studenten.
-
Een bindend studieadvies is een onderdeel van onze standaard studieloopbaanbegeleiding. Als je het niet eens bent met het bindend studieadvies kan je beroep aantekenen. Dit doe je bij de Commissie van Beroep voor de examens binnen twee weken na ontvangst van het BSA via het klachtenformulier.
Voeg in het klachtenformulier het BSA toe. Zorg ervoor dat je dit meestuurt. Anders kunnen we jouw klacht helaas niet behandelen.
Meer informatie over de regels van het bindend studieadvies vind je hier.
-
Je bent het niet eens met een beslissing. Dat kan gaan over bijvoorbeeld een schorsing, verwijdering, afwijzing aanvraag uit MBO Studentenfonds of afwijzing teruggave ongebruikte leermiddelen. Laat het weten via het klachtenformulier. Voeg in het klachtenformulier het besluit toe. Anders kunnen we jou klacht helaas niet behandelen.
-
Voel jij je gediscrimineerd op stage, op school of voel je je niet veilig? Heb je last van (seksuele) intimidatie, agressie of geweld? Neem contact op met een vertrouwenspersoon van ROC Nijmegen.
Elke locatie heeft een eigen vertrouwenspersoon. Die kan jou verder helpen. Je staat er nooit alleen voor! Klik hier voor het overzicht van de vertrouwenspersonen en hoe je ze kunt bereiken.
Meer informatie over de klachtenregeling discriminatie, seksuele intimidatie en agressie/geweld lees je hier. -
Heb je een andere klacht of wil je contact met Het Meldpunt? Vul dan het ook klachtenformulier in.
-
Ook dat horen we natuurlijk graag. Zo verbeteren we de school. Vul het formulier in en laat ons weten wat je idee of suggestie is.
Heb jij hulp of advies nodig?
-
Geef dan op het klachtenformulier aan dat je graag teruggebeld wilt worden. Een medewerker van Het Meldpunt neemt binnen twee werkdagen contact met je op.
-
Op al onze locaties kan je terecht als je een klacht wilt indienen. Op de locaties Campusbaan, Heyendaalseweg en Marterstraat kun je dat bij de receptie melden. Op de locaties Begijnenstraat en Energieweg staat een brievenbus (met de sticker “Meldpunt Klachten inbox”) waar je je naam en telefoonnummer kunt achterlaten. Je wordt dan binnen drie werkdagen teruggebeld door iemand van Het Meldpunt.
-
Bel dan naar het Klantencontact centrum (024 890 4500) en geef daar aan dat je contact wilt met Het Meldpunt. Iemand van Het Meldpunt neemt dan binnen 2 werkdagen contact met je op.
Wil je weten wat jouw rechten en plichten zijn?
Lees hier wat jouw rechten en plichten zijn. Je kunt ook een melding maken bij de Onderwijsinspectie.
Klachtenformulier
Meld hier je klacht, bezwaar of beroep
Vul het onderstaande formulier in om jouw klacht, bezwaar, beroep of verbetersuggestie bij ons te melden.