Momenteel bekijk je deze website in een verouderde browser.

Denken als een computer/robot

Bij programmeren denk je snel aan werken met de computer.

Een computer doet echter alleen wat jij (of programma’s) de computer vertellen dat hij moet doen.

Door tussentijds commando’s in te voeren (gebruik van toetsenbord of muis), reageert de computer en gaat hij andere dingen doen, maar eigenlijk wil je niet tussentijds commando’s invoeren. Vooraf nadenken over welke stappen gezet moeten worden is een essentieel onderdeel van programmeren.

Je krijgt een houten versie van een tablet (groot formaat). Daarbij krijg je opstelling voor een spel en een programmeerbord. Door de juiste keuzes te maken, kun je de afgebeelde puzzelopdrachten oplossen.

Per opdracht staat aangegeven wat de randvoorwaarden voor de opdracht zijn. Zowel wat je moet doen om de opdracht te halen, als welke commando’s je tot je beschikking hebt.

Opdracht 1:

Neem een van de opdrachtkaarten en programmeer op het opdrachtbord je programma.

Als je je programma geprogrammeerd hebt, vraag dan een klasgenoot of een van de begeleiders om het programma te controleren.

Opdracht 2:

Programmeer een van je klasgenoten om koffie te halen, een route door het lokaal af te leggen of een boterham te smeren. Je klasgenoot doet alsof hij/zij een robot is en voert letterlijk uit wat er staat. Lukt het jou om je klasgenoot goed te programmeren?

Voorbereiding

Je kunt natuurlijk eindeloos proberen. Programmeer instructies en draai het programma af. Bereik je al je doelen? Dan heb je de opdracht gehaald.

Bereik je niet al je doelen, kijk dan waar je uitkomt en wat je nog aan je programma aan moet passen.

Kijk vooraf welke commando’s je allemaal tot je beschikking hebt en wat ze doen.

Beschikbaar materiaal en materieel

  • houten tablets

  • houten commando bordjes

  • programmeertokens

  • opdrachtboek

  • lege opdrachtvellen

Wedstrijd/challenge

Zijn de opdrachten gelukt? Waren ze makkelijk of juist moeilijk?

Heb jij nog andere ideeën voor opdrachtkaarten, teken deze dan uit een leeg opdrachtvel en geef aan welke commando’s de deelnemers tot hun beschikking hebben.

Jouw ontwerp wordt onder vermelding van jouw naam opgenomen in het opdrachtenboek.

Je mag gebruik maken van de opdrachttokens die er al zijn, maar je mag er ook zelf bij verzinnen. Deze zullen dan met de lasersnijder worden uitgesneden en toegevoegd aan het beschikbare materiaal.

Je kunt er voor kiezen om single-player opdrachten te maken (puzzels) of multi-player (duel).

Vervolg

Wil je deze opdracht ook thuis een keer uitvoeren? Geen probleem, we kunnen je het lesmateriaal opsturen, inclusief cut-outs voor de commando’s en opdrachtborden. Het enige dat je dan nog nodig hebt is een schaar.

Benieuwd welke beroepen of opleidingen er horen bij deze opdracht? Kijk dan eens naar de volgende web-site of beroepenfilmpjes.

Terug naar boven