Docent aan het woord | Vera Feitsma (vwo)
Een vavo-opleiding bij ROC Nijmegen ziet er voor iedereen anders uit. Onze docenten helpen je graag je doel te behalen. Benieuwd wie die docenten eigenlijk zijn? Wij stellen ze aan je voor! In dit artikel maak je kennis met aardrijkskundedocent Vera Feitsma. Zij geeft les aan de vwo-leerlingen.
Even voorstellen
Vera is docent aardrijkskunde op het vavo. “Het vak past heel goed bij mij”, legt ze uit. “Ik verveel me snel en ik heb veel prikkels nodig. Aardrijkskunde is een heel veelzijdig en afwisselend vak, je kunt er alle kanten mee op. Dat past goed bij mijn karakter.”
Wat was jouw beeld van het vavo?
“Ik vind de vavo-doelgroep heel fijn om mee te werken. Van tevoren had ik er waarschijnlijk een verkeerd beeld van. Ik dacht dat de minder gemotiveerde kinderen van de middelbare scholen zouden zijn. Maar dat is juist helemaal niet het geval. Mijn leerlingen zijn bijna allemaal ontzettend gemotiveerd”, legt ze uit. Vera kwam er al snel achter dat het gedrag van de leerlingen vaak niet de reden is dat ze gezakt zijn. “Er speelt meestal veel meer. Soms hebben ze er wel met de pet naar gegooid op de middelbare school. Maar in dat geval zijn ze nu vaak veel meer gemotiveerd om die tweede kans wel te doen slagen.”
Hoe zien jouw vwo-klassen er uit?
“Mijn vwo-klas is maar klein. Het zijn vooral leerlingen die het vak nodig hebben voor een diploma”, vertelt Vera. “Veel leerlingen kiezen het vak omdat ze het interessant vinden en zijn ook heel begaan met de wereld om zich heen. Ze zijn serieus en doelgericht aan het werk.” Vera had ook een paar opstromers in haar klas, leerlingen die vanuit de havo hun vwo-diploma willen halen. “Op een reguliere school zouden zij misschien nieuwkomers of buitenbeentjes zijn. Hier passen ze perfect in de rest van de groep.” In haar lessen op vwo probeert ze heel doelbewust de aansluiting te maken met de vervolgopleiding van de leerlingen. “Ik leer ze om steeds zelfstandiger te werken. Want op de universiteit moet je het ook vooral zelf doen.”
Hoe geef jij les?
Vera probeert haar lessen van 90 minuten altijd gevarieerd te houden. “Ik zorg dat ik zeker niet de hele les aan het woord ben. Ik wissel altijd af met kleine opdrachten of momenten dat de leerlingen even iets op moeten schrijven of na moeten denken. En daarna gaan we vaak aan opdrachten werken, of doen we een spel bijvoorbeeld.” Vera wil haar leerlingen weer vertrouwen in zichzelf geven. “Ik wil ze laten zien dat aardrijkskunde echt niet zo lastig is. Het lukt ze uiteindelijk allemaal om de stof te begrijpen.”
Hoe zorg je voor maatwerk?
Vera weet dat niet al haar leerlingen graag in het middelpunt van de belangstelling staan. “Als je iemand met faalangst in de klas hebt of met heel weinig zelfvertrouwen, dan wil je hen wat minder klassikaal de aandacht geven en juist meer persoonlijk.” En voor die persoonlijke aandacht heeft ze op het vavo veel meer ruimte, dan bijvoorbeeld op een reguliere middelbare school. “Het is hier ook belangrijker. Je hebt te maken met een hele andere doelgroep. Sommige leerlingen hebben het niet gered, omdat ze gewoon niet genoeg gedaan hebben. Andere leerlingen hebben juist persoonlijke problemen waardoor het misschien niet is gelukt. Dat verschil is heel groot.”
Wat zijn de sterke punten van het vavo van ROC Nijmegen?
Door de kleinschaligheid van de opleiding zijn de lijntjes op het vavo gelukkig heel kort. “Het contact tussen de leerlingen en de docenten is daardoor heel informeel en persoonlijk. Je weet elkaar heel gemakkelijk te vinden. Ook als je even geen les hebt van een docent. De meeste leerlingen noemen mij ook gewoon ‘Vera’. Dat contact is heel amicaal, maar ze nemen je wel echt serieus.” Doordat je maar een jaar met de leerlingen aan de slag gaat, leer je ze in een korte tijd heel goed kennen, merkt Vera. “En dat moet ook, want voor je het weet zijn ze alweer geslaagd. Je moet dus meteen heel goed opletten en de kleine signalen snel oppakken. Het is belangrijk dat je van iedereen de achtergrond goed kent en weet hoe je het beste met iemand kunt werken.”
Waar ben je het meest trots op?
Vera is heel trots dat ze met zo’n klein team in één jaar tijd ontzettend veel voor elkaar krijgen. “De taakverdeling is heel helder en iedereen weet wat ze moeten doen. En ik ben ook heel trots op mijn eigen leerlingen. Ze hebben het geweldig gedaan dit jaar. Ik denk dat het me goed gelukt is om ze kritisch te laten nadenken.”